У четвер 1 вересня минає рівно місяць як набув чинності закон про зниження ставки акцизу на вживані транспортні засоби. Відповідний документ народні депутати підтримали 31 травня, Президент Порошенко підписав його 4 липня. Закон повинен був зробити для українців доступнішими якісні автомобілі. Але Петро Порошенко в ультимативному порядку змусив парламентаріїв внести поправки до прийнятого закону, які «унеможливлять зловживання».
Тож у підсумку купити сьогодні лише для себе – не на продаж – можна тільки одну машину на рік. Вона має бути не російського виробництва, а також відповідати вимогам Євро-5. Остання засторога – вагома. Адже екологічним стандартам Євро-5 не відповідають більшість японських машин, а також європейських, що старші за 6 років. Більше того, машини з Євро-5 у Європі коштують від 10 тисяч євро.
«День» попросив експерта прокоментувати перші 30 днів роботи нового закону: чи справді українці стали активніше купувати вживані іномарки та, головне, чи стали вони доступнішими по ціні?
Володимир ПАНЧЕНКО, директор Інституту ім. Олександра Поля:
– Зараз імпорт старих авто доволі вигідний. Наприклад, при об’ємі українського автомобільного ринку, що налічує біля 100 тис. автомобілів, частка старих складає близько половини. Натомість в Європі ця цифра не перевищує 20%. Проте новий закон не дозволяє суттєво заробити на продажах таких авто.
Тому хоч ринок продажу вживаних авто зросте, але несуттєво. До речі, в липні продажі старих автомобілів впали на 23%. Не виключаю, що потенційні покупці чекають завезення авто з Європи за зниженими акцизами.
На мою думку, якщо вже влада турбується про громадян, то ефективніше скасувати податки на вироблені в Україні автомобілі.
Треба думати, як виробляти у нас машину за кілька тисяч доларів, а не завозити сюди списані на Заході б/у авто, які все викидатимуть у довкілля. Створити українська автівку гарної якості ми не змогли, але ніщо нам не заважає включатись у світові ланцюги доданої вартості і робити іномарки в Україні. Цим шляхом свого часу пішли країни Вишеградської четвірки і досягли успіху. Зважаючи на нашу невисоку вартість робочої сили, ми маємо в цьому сенсі великий потенціал. Тільки цього року в Нігерії відкрили свої заводи Honda, Ford і Mitsubishi. Чим ми гірші?
Газета «День» №154, (2016)