Разом з командою «Агентства розвитку Дніпра» мав цікаву зустріч з амбасадором Вільних Приватних Міст (Free Private Cities) Дірком Вагнером. Розглядали останні розробки в галузі інноваційного управління містами майбутнього – важлива річ, з огляду на розробку стратегії розвитку Дніпра, над якою наразі працюємо. Хоча що значить «майбутнього»?

Лише погляньте на сучасні Гонконг, Сінгапур. Навколо цих міст-держав в сусідніх країнах утворився свого роду пояс багатства. Крім того, згадані міста-держави створюють численні робочі місця для людей з сусідніх країн, які в іншому випадку могли б залишитися безробітними. Місто Сінгапур перевищило світовий ВВП на душу населення всього за 30 років, а американський ВВП – менш ніж за 50 років.

Крім цих надзвичайно успішних проектів існує тисячі інших. І майбутнє світу бачиться як конгломерат 600 великих міст. А інші міста світу будують смарт, грін, еко, інноваційні проекти, вдосконалюючи свої місця проживання.

Як би не називали вільні приватні міста – «особлива економічна зона плюс», «зона процвітання» або «особлива зона» –  на сьогодні у світі вже існують більше 4000 особливих економічних зон (ОЕЗ). Майже 80% усіх країн мають якусь модель ОЕЗ. У деяких країнах кілька ОЕЗ навіть конкурують одна з одною. Тож, приватні компанії запускають свої власні міста-стартапи (у світовій практиці), питання часу, коли таке місто з’явиться в Україні.

Хтось перепитає – Панченко вже лобіює інтереси чиєїсь «приватної компанії»? Ні, не будьте завзято недалекоглядними.

Уявіть собі систему, в якій не чиновники, а приватна компанія в якості «постачальника державних послуг» пропонує вам захист життя, свободи і власності. Ця послуга включає внутрішню і зовнішню безпеку, нормативно-правову базу і незалежне вирішення спорів. За добровільною згодою ви укладаєте справжній цивільний договір, платите фіксовану суму на рік за ці послуги. Державний постачальник послуг, як оператор спільноти, не може пізніше в односторонньому порядку змінити «цивільну угоду» з вами. Як «контрактний громадянин», у вас є юридичні претензії на його дотримання і вимога про відшкодування збитків в разі поганої роботи. Тобто відносини між владою і суб’єктом замінюються відносинами між клієнтом і постачальником послуг. На відміну від звичайних систем, де громадянин зобов’язаний платити податок, не маючи відповідного права на пільги, в вільному приватному місті послуга і винагорода прямо пов’язані. Врешті-решт, мотивація прибутком і конкуренція змушують оператора приватного вільного міста постійно вдосконалювати свій продукт і оптимізувати використання ресурсів…

Концепція автономних міст може виглядати недосконалою. Проте погляньте навколо – люди збирають гроші на міста-лайнери, займають острови і будують спеціальні платформи у відкритому морі. Пілотні проекти вже є. Хто знає, скільки разів потрібно спробувати, щоб почати створювати нові світи на основі мереж абсолютно нових систем взаємодії людей і систем управління суспільством.